Med en god miks av underholdning, informasjon og inspirasjon er det den ideelle kanalen for å levere unikt innhold. Det satses i økende grad på markedsføring i slike egne kanaler; hele 8 av 10 merkevarebedrifter i Norge sier de vil øke sine budsjetter i innenfor innholdsmarkedsføring. Derfor har vi satt opp sju gode grunner til å utgi et kundemagasin:
Ved å være uformell og lite påtrengende med underholdende og informativt innhold, bygger man et tillitsforhold mellom merkevare og leser. Kundemagasiner anses som en form for merkevare-kommunikasjon, men leserne har ikke den samme følelsen av å bli solgt til. Denne formen for innholdsmarkedsføring er mer pålitelig enn alle former for betalt media
Regelmessig og omfattende kommunikasjon gjennom et magasin, gir din merkevare en uovertruffen plass i kundenes bevissthet. Kundemagasiner har også muligheten til å føre til økt salg og i beste fall gjøre dine kunder til ambassadører for din merkevare. En studie i Storbritannia bekreftet at faste lesere av kundeaviser for kjøpesentre og kleskjeder hadde henholdsvis 13 % (per uke) og 17 % (per måned) høyere forbruk.
Kundemagasiner er et eid medium; det er ingen innblanding fra andre merker eller negative kommentarer. Magasinets effektivitet kan måles ut ifra antall lesere som kjøper produkter eller tjenester som ble omtalt i bladet. En undersøkelse i Storbritannia viste at 67 % av faste lesere kjøpte produkter eller tjenester, og 77 % brukte rabattkoder fra bladet.
Følelsen av å holde i et papirmagasin er noe de fleste forbrukere foretrekker fremfor andre medier. Det har et viktig, praktisk element: Alle utgavene kan plukkes frem og leses i nesten alle situasjoner, fra bussen til stranda. Merkevaresjefer og designere bruker mye tid sammen med oss på å velge rett format og papir for å skape et særpreg for sitt magasin.
Et økende antall kundemagasiner blir brukt som et pedagogisk verktøy i mediemiksen. Den redaksjonelle plassen åpner for å presentere komplekse budskap gjennom lettfattelige forklaringer og grafiske framstillinger. Infografikk er også med på å gi et gjennomarbeidet visuelt uttrykk og gjør magasinet mer spennende.
Kundemagasiner har muligheten til å nå alle målgrupper. Ved å målrette innholdet til bestemte målgrupper, kommer merkevaren tettere innpå kundene, det kan gi økt engasjement. Kundemagasiner finnes i så å si alle bransjer, til og med flere nettbutikker har fått øynene opp for det trykte mediet og bruker i økende grad denne formen for markedsføring.
Innholdsmarkedsføring skal tjene både kundene og merkevaren. Michelinguiden er et av de tidligste eksemplene vi har – første gang utgitt i år 1900 for å hjelpe bilister med å finne veien, bilservice og overnatting var det til god nytte både for kundene og brødrene Michelin. I dag er merkevarer involvert i både betalte, eide og fortjente medier, og da blir innholdsmarkedsføring desto viktigere.
Kilder:
(Nielsen, Global Trust in Advertising)
(CMA)